Amikor egy régebbi autónkat szeretnénk az úton tartani, akkor bizony időt és energiát kell arra áldoznunk, hogy a kopó alkatrészeket időnkénti cseréljük, így megbizonyosodva arról, hogy az összes rendszer megfelelő állapotban van. Azoknak a tulajdonosok, akik ügyesen kezelik a csavarkulcsot, ez nem tűnik olyan nagy dolognak, de ha nem ismerjük a mechanikai rendszereket, akkor arra tudunk hagyatkozik, amit a szerelő mond. Ha azonban felvértezzük magunkat mechanikai ismeretekkel és néhány alapvető eszközzel, akkor pénzt takaríthatunk meg. Az elhasználódó és karbantartást igénylő alkatrészek közé tartozik a kormánymű. Mielőtt azonban egy komplett kormánymű felújítás jutna eszünkbe érdemes utánajárni mi is állhat a probléma hátterében.
Mi az a kormánymű, és mit csinál?
A kormánymű közvetíti kormánykerék elfordításából eredő hatást a futóművön keresztöl az autónk kerekeire. Több funkciót is elláthat az autóban. Régen csak az autó irányításában játszott szerepet, mára azonban megnőtt az igény a kormányművekkel szemben. Vége a „kenyérszervó” idejének, elvárjuk, hogy könnyedén tudjuk kormányozni az autónkat. Ma már a legtöbb autóban szervókormány van. Mit is jelent ez? A szervókormány azt jelenti, hogy az általunk kifejtett erőhöz arányosan besegít a szervó, így könnyebb lesz a kormányzás. A rásegítés lehet hidraulikus azaz olajnyomással megoldott, elektromos vagy a kettő kombinációja, azaz elektrohidraulikus. A szervókormány újabban biztonsági (pl. úttartásban, előzésben segít) és kényelmi funkciókat (pl.: parkoló asszisztens) is ellát.
A kormánymű bemeneti oldala a kormánytengelyhez (és végső soron a kormánykerékhez) csatlakozik, a kimeneti oldala pedig az axiális kormánycsuklókhoz csatlakozik. Ez azt jelenti, hogy az első kerekek kormányzásához szükséges összes energia a kormányművön megy keresztül, így az megbirkózik a nagy nyomatékokkal is.
Az elhasználódott kormánymű tünetei
Több tényező is okozhatja a kormánymű elhasználódását, ezek közé tartozik a nagyobb kerekek és abroncsok vagy az emelt felfüggesztés, de akár normál használat is okozhatja a kormánymű meghibásodását. Minden mozgó alkatrésznek van egy bizonyos ciklusa, amelyet kibír, mielőtt olyan dolgok elhasználódnak és meghibásodnak benne, mint a csapágyak vagy a tengelyek, és a kormánymű vezetés közben folyamatosan mozog. Nehéz megbecsülni a futásteljesítményt a kormánymű élettartamára vonatkozóan. Újabb autóknál sokszor 100-150 ezer km után előjöhetnek hibák. A kormánymű elhasználódásának komoly tünete a kormánymű kopogás, ezelőtt azonban vannak még bőven óvatosságra intő jelek. A kormánymű kopás leggyakoribb tünete lassan jelentkezik, és lehet, hogy elsőre észre sem vesszük, de a kormánykerék holtjátéka megváltozik. Ha egyenes úton haladunk, előfordulhat, hogy gyakran kell korrigálnunk a kormánykerékkel az irányt, hogy a sávban maradjunk. Amikor a dolgok egy kicsit rosszabbra fordulnak, akadást érzékelhetünk néhány olyan pontot, ahol nehezebb elforgatni a kormányt, és időnként magából a dobozból szivároghat ki némi szervokormány-folyadék, ami biztos jele a probléma kialakulásának. Gyakori tünet még a kormánymű kopogás is, ebben az esetben furcsa hangokat hallunk a kormányzás közben. Ha a kormánymű kopogás is jelentkezik, akkor minél hamarabb forduljunk szerelőhöz, hiszen a kopogó kormányművel való vezetés életveszélyes lehet. A kormánymű kopogást gyakran követi olajfolyás is, hiszen a tömítések ilyenkor deformálódnak.